Winkelen vanuit je woonkamer: het is tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld. Veel ondernemers merken dat sinds de opkomst van het COVID-19 coronavirus  het aantal bestellingen online is toegenomen; dit veelal uit de noodzaak om zoveel mogelijk thuis te kunnen blijven. De interessante vraag daarbij is echter: wat is duurzamer; online shoppen, of ouderwets winkelen in de winkelstraat?

Digitale revolutie

Als consumenten hebben we duizenden jarenlang onze boodschappen gedaan in fysieke winkels. Lopend, met de fiets, met de auto of met het openbaar vervoer; we gingen zelf op pad om onze aankopen te voltooien. In de afgelopen 10 jaar is daar dankzij de digitale revolutie verandering in gekomen. Het aantal aankopen dat online gedaan werd is de laatste jaren bijzonder snel gestegen. Dit roept de vraag op of dit wat betreft duurzaamheid nou wel zo wenselijk is. Is het namelijk niet zo dat het bezorgen van pakketjes tot een verhoging van de CO2-uitstoot leidt?

Dat lijkt allemaal nog wel mee te vallen. Online winkels hebben als voordeel dat er vaak slecht één of enkele opslagcentra nodig zijn, welke makkelijker bevoorraad kunnen worden dan een reeks aan fysieke locaties. Hoe groter de winkelketen, hoe meer voordeel er te behalen is in het besparen op onder andere nutsvoorzieningen wanneer verkooppunten gecentraliseerd worden. Binnen bedrijven zelf verschuift daarbij een groot deel van hun bedrijfsactiviteiten ook van fysiek naar online: zo investeren veel bedrijven in plaats van in buitenreclame, folders en andere milieubelastende marketingactiviteiten in zaken zoals online advertising en SEO, ook wel “search engine optimization”; een techniek om met je (bedrijfs)website online beter vindbaar te worden via zoekmachines zoals Google. 

Bezorging

Voor de grote groei in online bestellingen vanuit consumenten was online shoppen voor bedrijven al de standaard. Bestelbusjes reden echter vaak halfleeg rond, wat de CO2-uitstoot per pakketje aanzienlijk hoger maakte dan nu. Tegenwoordig kunnen bestelbusjes zoals die van PostNL en DHL meer pakketjes bezorgen binnen een kleiner gebied. Om dit positieve effect van online shoppen ten uiting te laten komen is het echter ook belangrijk dat jij als consument de juiste keuzes maakt. Kies je bijvoorbeeld voor een “spoedlevering”, dan zal de bezorger wellicht van zijn route af moeten buigen, of zal hij tweemaal naar jouw straat moeten komen binnen dezelfde bezorgronde. Daarnaast is het belangrijk dat je thuis bent op het moment van de bezorging, en dat je meteen de juiste keuze maakt bij je bestelling zodat er maar één bezorgmoment nodig is om jou aankoop naar behoren te voltooien.

Hoewel het natuurlijk leuk is om af en toe een winkel in te duiken om lekker rond te neuzen kan het wat betreft duurzaamheid dus geen kwaad om af en toe ook eens wat online te kopen. Zit je toch in over de gevolgen daarvan voor het milieu, bedenk dan dat er nog verschillende andere keuzes zijn die je kan maken om jouw digitale shop-avonturen duurzamer te maken: bestel je producten bij veel verschillende winkels, of bestel je alles bij één partij? Doe je regelmatig kleine boodschappen, of stuur je jouw bestellingen in één keer de deur uit? En: heb je al wel eens gekeken naar wat jouw online retailer er aan doet om pakketjes op een zo duurzame methode bij jou te krijgen?

Online een mondkapje kopen? Lees ons artikel over de opties voor het kopen van een mondkapje met filter.

Over de auteur

Ik ben Groene Ginny. Ik ben heel erg bezig met duurzaam leven en ik vind het belangrijk dat andere mensen dit ook gaan doen. Ik weet dat het moeilijk is om duurzaam te leven, maar gelukkig ben ik een expert op dat gebied. Met mijn handige tips, tips en lifehacks hoop ik dat jij ook duurzamer gaat leven!

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.