Kijk jij ook wel eens rond in je huis en denk je dan:  ‘Wat heb ik toch veel spullen’? Het liefst wil je dit opruimen, maar aan deze stap beginnen blijkt toch vaak een grote uitdaging. In deze blog wil ik je hierbij helpen aan de hand van de KonMari methode. Misschien heb je al weleens gehoord van deze methode. De methode is bedacht door Marie Kondo en gaat in op hoe je je huis opgeruimd en georganiseerd kan houden.

 

Waarom is het nodig om af en toe op te ruimen?

In de afgelopen eeuw zijn wij als maatschappij steeds welvarender geworden. Hierdoor hebben we steeds meer spullen en bezittingen gekregen. Volgens het boek The Life-Changing Magic of Tidying Up van Marie Kondo word je gelukkiger van een opgeruimd huis. Door het toegenomen aantal spullen en bezittingen in huis weet je niet meer welke spullen je allemaal hebt. Hierdoor word je ook niet meer gelukkig van je spullen. Door met de KonMari methode je huis op te ruimen hoef je daarna in principe nooit meer een grote opruimbeurt te houden. Dit komt doordat je niet alleen één grote opruiming doet, maar je hierbij ook je gedrag verandert. Dit leidt tot betere keuzes waardoor een grote opruimsessie voortaan verleden tijd is. Daarnaast komt er door een opgeruimd huis meer rust in je huis. Hierdoor heb je alleen nog de spullen om je heen waar je echt gelukkig van wordt, wat naast rust in je huis ook ruimte in je hoofd geeft. Bovendien is er naast rust ook letterlijk meer ruimte in je huis gekomen. Hierdoor kan jij deze ruimte nu echt gebruiken om te leven!

 

De KonMari methode: hoe werk het?

De KonMari methode bestaat uit twee basisprincipes:

  1. Weggooien van spullen waar je niet gelukkig van wordt
  2. Opruimen wat je houdt!

Voor de eerste stap is het belangrijk om te weten hoe je bepaalt van welke producten je gelukkig wordt en of je deze dus moet weggooien of opruimen. Natuurlijk is dit

af en toe lastig. Daarom kan het helpen om van te voren in te beelden hoe je ideale leven eruit ziet. Daarna bepaal je welke spullen hierbij passen en welke hiervoor niet noodzakelijk zijn.

Om het voor jezelf wat overzichtelijker te houden kan je het beste opruimen per categorie. Zo kan je beginnen met de makkelijkste categorie en wanneer je ervaring hebt opgedaan doorgaan naar een wat moeilijkere categorie. De categorieën die KonMari aangeeft zijn:

  1. Kleding
  2. Boeken
  3. Papier
  4. Overige spullen
  5. Spullen met een sentimentele waarde

 

De stappen van de KonMari methode

Stap 1

Verzamel alle spullen binnen de bovengenoemde categorie die je wilt uitzoeken. Als je bijvoorbeeld je kledingkast wilt opruimen, zal je al je kleding moeten gaan verzamelen. Ook dit kan je opsplitsen in subcategorieën om het overzichtelijker te maken. Begin bijvoorbeeld eerst met het verzamelen van al je broeken. Leg deze naast elkaar en bekijk per item of je dit item überhaupt draagt en of je hier nou echt gelukkig van wordt. Weer hier streng op jezelf. Wanneer je hebt bepaald welke items je wilt houden en welke niet kan je verder naar de volgende subcategorie, bijvoorbeeld schoenen. Wanneer je de gehele categorie hebt opgeruimd ga je verder naar de volgende categorie enzovoort. Dit doe je tot je al je spullen in je handen hebt gehad en alleen nog maar spullen over hebt waar jij echt gelukkig van wordt.

Stap 2

Nu je hebt uitgezocht welke spullen blijven en welke spullen weggaan zal je de spullen die je houdt moeten opruimen. Volgens de KonMari methode is het belangrijk dat alle spullen een vaste plek in huis krijgen. Daarnaast kunnen de spullen het beste per categorie zo dicht mogelijk bij elkaar geplaatst worden. Dit betekent dat alle boeken bij elkaar op één plek komen te liggen en alle keukenspullen in de keuken liggen. Hierdoor weet je altijd waar je je spullen kunt vinden en ben je nooit wat kwijt.

Stap 3

Bijna iedereen houdt van dichte kasten omdat je al je troep hierachter kwijt kan zonder dat iemand dit ziet. Volgende de KonMari methode is het belangrijk om ook spullen achter dichte kastdeuren op te ruimen. Dit gaat om zowel je kledingkast, de vitrinekast in de woonkamer maar ook het troepbakje in het raamkozijn.

Stap 4

Alhoewel papier in de huidige tijd verleden tijd lijkt te zijn is het toch belangrijk om je papierwerk netjes op orde te hebben. De KonMari methode streeft er dan ook naar om alleen de belangrijkste papieren te bewaren en de rest weg te doen. Hierbij zullen de overgebleven papieren netjes in mappen gedaan moeten worden, zodat deze altijd snel en gemakkelijk terug te vinden zijn.

Stap 5

Heb jij de stappen 1 tot en met 4 volgens de KonMari methode helemaal uitgevoerd? Dan heb jij op dit moment alleen nog maar de belangrijkste spullen om je heen. Natuurlijk is dit voor iedereen verschillend. De één houdt van mooie zomerkleding voor op het strand terwijl de ander gelukkig kan worden van alle verschillende vegetarische kookboeken voor in de keuken. Alhoewel het niet uit maakt welke spullen belangrijk voor jou zijn, zal je wel rigoureus te werk moeten gaan en zullen waarschijnlijk veel spullen weg moeten.

 

Wat te doen met de spullen die niet mogen blijven?

Tijdens het opruimen met behulp van de KonMari methode zal je veel spullen weg willen doen. Het is natuurlijk zonde om deze spullen in de vuilnisbak te gooien. Want hoewel deze spullen voor jou overbodig zijn en jij hier niet meer gelukkig van wordt, kunnen anderen ze misschien nog goed gebruiken. Zo zijn er verschillende manieren om jouw spullen te verkopen of weg te geven. Online platforms zoals Marktplaats of de marktplaats van Facebook zijn goede opties om je spullen te verkopen. Ook bestaan er verschillende sites voor kleding zoals Vinted om je kleding makkelijk en gratis te verkopen. Hierdoor heb je niet alleen minder spullen waar je uiteindelijk gelukkiger van wordt maar levert het ook nog geld op. Natuurlijk kan je je spullen ook gratis aanbieden. Dit kan online, maar is ook fysiek mogelijk. Zo staan er in heel Nederland containers waarin het mogelijk is om je kleding te doneren. Maar ook tweedehandswinkels zijn een goede plek om jouw spullen een tweede kans te geven. Dit met het doel: jij blij, je spullen blij, een ander blij!

 

Hoewel heel veel mensen pleiten dat de KonMari methode de beste methode is om je huis op te ruimen en hierdoor je manier van denken aan te passen, is er ook kritiek op de methode. Hoe weet jij nou of deze methode voor jou werkt en dat je hier niet achter komt wanneer je rigoureus al je spullen het huis uit hebt gedaan?

 

Volgens de KonMari methode is het belangrijk om al je spullen direct netjes op te bergen. Je kleding kan je volgens de KonMari methode opvouwen (staand) waardoor het er overzichtelijk uitziet. Pas op: voor deze methode moet je van opruimen houden en erg structureel te werk kunnen gaan. Daarom zal deze methode zeker niet voor iedereen werken. Hoewel de methode niet voor iedereen werkt, zijn er een aantal punten erg interessant uit de KonMari methode die voor bijna iedereen handig zijn.

  • Tegenwoordig hebben wij heel veel spullen. Bedenk je voor het kopen van nieuwe spullen of je ze echt nodig hebt en of je er echt blij van wordt.
  • Een opgeruimd huis zorgt voor velen voor een rustigere omgeving, wat een positieve invloed heeft op jouw gemoedstoestand.
  • Spullen wegdoen is af en toe noodzakelijk. Zorg dat deze spullen een tweede kans verdienen.

 

Na deze blog het idee gekregen om je huis op te ruimen? Bedenk welke onderdelen van de KonMari methode voor jou werken en ga aan de slag!

Over de auteur

Ik ben Groene Ginny. Ik ben heel erg bezig met duurzaam leven en ik vind het belangrijk dat andere mensen dit ook gaan doen. Ik weet dat het moeilijk is om duurzaam te leven, maar gelukkig ben ik een expert op dat gebied. Met mijn handige tips, tips en lifehacks hoop ik dat jij ook duurzamer gaat leven!

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.